Z dniem 21 września rozpoczęła się realizacja prac budowlanych w ramach projektu budowy obwodnicy Dzwoli w województwie lubelskim. Inwestycja realizowana jest w ramach programu rozbudowy drogi krajowej nr 74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol. Obwodnica ma zostać oddana do użytku w 2025 roku.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obwodnica Dzwoli, wsi będącej siedzibą gminy, będzie miała 2,7 kilometra długości i ominie miejscowość od strony północnej. Równolegle do budowy obwodnicy trwają już prace nad rozbudową istniejącego 9,3-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 74, który połączy planowaną obwodnicę Janowa Lubelskiego z oddaną do użytku obwodnicą Frampola. Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącej blisko 1 tys. mieszkańców wsi, a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia społeczności lokalnej.
W ramach inwestycji powstaje jednojezdniowa trasa w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Przewidywana jest również realizacja szeregu inwestycji uzupełniających, takich jak budowa chodników, zatok autobusowych, ekranów akustycznych, czy połączeń z istniejącą infrastrukturą drogową, w tym sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch skrzyżowań o ruchu okrężnym, czy też obiektu mostowego, na którym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Nawierzchnia drogi będzie dostosowana do obciążeń na poziomie 11,5 tony na oś, a szerokość jezdni wyniesie 7 metrów.
Łączne nakłady inwestycyjne w ramach projektu wynoszą 190 mln zł. Prace realizuje konsorcjum Mosty Łódź (lider) oraz Antex II i PBI Infrastruktura (partnerzy), którego oferta zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, określonym na 196 mln zł.
Umowę na realizację prac budowlanych podpisano w maju bieżącego roku. Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki rządowemu Programowi Budowy 100 Obwodnic, w ramach którego aż pięć obwodnic powstanie na Lubelszczyźnie w przebiegu drogi krajowej nr 74 – oprócz Janowa Lubelskiego i Dzwoli powstaną one Gorajcu (w tym przypadku prace realizować będzie to samo konsorcjum), Szczebrzeszynie i Zamościu. Trasa ta jest istotna w międzynarodowym ruchu tranzytowym, łączy bowiem drogę ekspresową S19 w Janowie Lubelskim z przejściem granicznym w Zosinie na granicy polsko-ukraińskiej.